Sunday, April 21, 2013

اذا فقدت وظيفتك If you lose your job?

اذا فقدت وظيفتك  If you lose your job؟

أحيانا يظن الإنسان أنه مستقر وسعيد في عمله الذي يحبه، وأن الراتب الذي يجنيه يكفي احتياجاته، وبالتالي لا يبحث عن عمل آخر.
ولكن ظروف السوق والازمات الاقتصادية المتلاحقة لم تعد تسمح لأحد بالشعور بالطمأنينة والاستقرار في عمله، وبالتالي قد تتعرض للتسريح من عملك في أية لحظة... فإذا كنت لم تضع في اعتبارك هذا الأمر، ولا تشعر أنك مستعد بعد لمواجهة مثل هذا الأمر، فعليك أن تقرأ هذا الموضوع لتتعرف منه على الخطوات التي يجب عليك اتباعها في حال فقدت عملك بشكل مفاجئ.

Sometimes human thinks that a stable and happy in his work, which he loves, and that the salary earned enough needs, and thus was not looking for another job.
However, market conditions and the successive economic crises no longer allow for a feeling of tranquility and stability in the work, and therefore may be exposed to the demobilization of your business at any moment ... If you do not keep in mind this, do not feel you're ready to face such a thing, you have to read this topic to learn from him on the steps you must follow if you lose your job unexpectedly.


اذا فقدت وظيفتك  If you lose your job?

ست خطوات عليك اتباعها اذا فقدت وظيفتك:

1- غادر المؤسسة بشكل لائق:
عندما يخبرك مدراءك بقرار الاستغناء عن خدماتك، سواء لتغير في طبيعة العمل، أو لسوء الأحوال الاقتصادية أو حتى بزعم تقصيرك في العمل أو عدم اندماجك مع زملائك، فإن أول شعور هو الحزن.. وربما الغضب الشديد، ولكن أي رد فعل سيئ ستقوم به وقتها سيضرك بشدة في المرحلة التالية من حياتك المهنية، ولذلك عليك التزام الصمت والتعامل بهدوء مع الأمر.
2- لا تكن ساذجا:
اذا طلب منك مدراؤك أن تقوم بالتوقيع على أي مذكرة قانونية، فلا تقم بالتوقيع بشكل فوري، بل اطلب منهم نسخة من المذكرة واقرأها مليا، واذا وجدت بعض البنود المقلقة لك، استشر بعض القانونيين المختصين بهذا الشأن.
3- لا تمنع نفسك من التعبير عما بداخلك:
بالطبع ستحتاج بعد هذه الصدمة للتعبير عن انفعالاتك، خاصة أنك لم تقم بذلك في الاجتماع الذي تم ابلاغك فيه بقرار الاستغناء عنك، ولكن عليك اختيار بيئة ملائمة لإخراج هذه المشاعر، كمنزلك مثلا.. اطلب الدعم من أصدقائك المقربين أو أفراد أسرتك الذين يتفهمون موقفك جيدا.. ولا تتقدم للاختبار بوظائف أخرى قبل أن تتخطى هذه الأزمة نفسيا، فلا تقابل مدراء المحتملين بوجه غاضب أو يائس.
4- أنهي حساباتك مع مؤسستك السابقة:
بالطبع ستحاول المؤسسة تلبية طلباتك المشروعة حتى لا تثار ضجة اذا قمت بشكايتهم للجهات المسئولة في حالة حرمانك من حقوقك المادية والأدبية عند رحيلك من العمل.
عليك أن تطالب بزيادة مالية "تعويض" نظير عدد السنوات التي قضيتها بالمؤسسة، ولا تسمح لهم بأن ينقصوا حقوقك المالية.. وكذلك اطلب منهم تعويضا ماديا آخر عن أيام الاجازات المتبقية لك والتي لم تحصل عليها خلال العام الأخير.
ولا تنس أن تحصل على شهادات رسمية من الشركة بسنوات الخبرة الخاصة بك والترقيات التي حصلت عليها أثناء تواجدك بها، حتى تفيدك عند التقدم لعمل جديد.
ويمكنك أيضا اذا كنت تتمتع بعلاقات طيبة بمدرائك أن تطلب منها مساعدتك في التقدم لوظائف بشركات أخرى تعمل في نفس مجالك وتحتاج موظفين جددا.
5- أنفق بحكمة وتجنب الوقوع في ضائقة مالية:
بالطبع ستدخل في مرحلة من البطالة حتى تجد عملا جديدا، والخطورة هنا أن نفقاتك لن يتم تجميدها كما تم تجميد راتبك، وبالتالي سيكون عليك أن تنفق بشكل دقيق خلال تلك الفترة.. ستتخلى بالطبع عن المشتروات الترفيهية التي كنت تدلل بها نفسك اثناء حصولك على راتب ثابت، وستقلل النفقات لأدنى حد ممكن.. ويمكنك أيضا أن تضع التعويض المادي الذي حصلت عليه في مشروع مربح يجني لك بعض الأموال بشكل شهري، أو استثمرها في بنك بحيث تستطيع استغلال الأرباح في نفقاتك حتى يتسنى لك العثور على عمل جديد.
أما اذا كانت الأموال الشهرية التي تربحها غير كافية بالنسبة لنفقاتك، فيمكنك البحث مؤقتا عن وظيفة بدوام جزئي، ليعينك دخلها في رحلة بحثك عن عمل جديد.
6- كن منفتحا على الفرص المختلفة:
اذا عرضت عليك وظيفة في مجال غير الذي تخصصت فيه، فمعناه أن صاحب العمل يرى أن امكانياتك تؤهلك لإتمام هذا العمل على الوجه الأكمل، عليك هنا أن تثق بنفسك وبقدراتك وان تذكر نفسك دائما أن أمامك وقتا للتعلم، وأن هذا المجال الجديد الذي تخشاه حاليا قد يكون هو تخصصك الذي تبرع فيه اذا تدربت بشكل كاف.
اعلم أن الأزمات الاقتصادية المتلاحقة جعلت الكثيرين يفقدون أعمالهم بصرف النظر عن كفاءاتهم وأنك لست استثناء لهذه القاعدة، وأنه اذا كان مجالك الرئيسي غير مربح حاليا، فعليك فورا الدخول في مجال جديد حسب احتياجات سوق العمل.

Six steps you need to follow if you lose your job:

1 - left the Organization properly:
When your Manager tell you the decision to dispense with your services, whether for a change in the nature of the work, or to poor economic conditions, or even alleged failure to work or not to merge with your colleagues, the first feeling is sadness .. And perhaps anger, but any bad reaction would be doing at the time it strongly harm to you in the next stage of your career, so you have to remain silent and to deal with the matter quietly.
2 - Do not be naive:
If you are asked by your manager  sign any legal memorandum, do not sign immediately, but ask them a copy of the note and read it carefully, and if you find some of the items of concern to you, consult some legal experts in this regard.
3 - Do not stop yourself from expressing what is inside you:
Of course you'll need after this shock to express their emotions, especially because you have not done so at the meeting in which it has been notified of the decision without you, but you have to choose a suitable environment for this output feelings, your home as example .. Ask for the support of close friends or family members who understand your situation well .. Do not apply for other functions test before they go beyond this crisis psychologically, do not correspond to potential managers generally angry or desperate.
4 - Finish your accounts with your previous organization:
Of course, will try to meet the legitimate requests of organization o not even raised a fuss if you have a complaint to the responsible authorities in the case deprive you of your rights and literary material when you leave work.
You can claim up financial "compensation" match the number of years spent organization  and does not allow them to Decrease your financial rights .. As well as ask them to another financial compensation for the remaining days of vacations you and you did not get them over the last year.
Do not forget to get official certificates from the company of your years of experience and promotions obtained while you are out, so be helpful when applying for a new job.
You can also, if you enjoy good relations with your Manager, asking them to help you in applying for jobs with other companies working in the same field and need as new employees.
5 - spent wisely and avoid falling into financial distress:
Of course, will enter a phase of unemployment until you find a new job, and the risk here is that your expenses will not be frozen as salary was frozen, and therefore you will have to spend precisely during that period .. Abandon course of procurement entertainment that you demonstrate them yourself while you get a fixed salary, and reduce expenses to a minimum .. You can also put compensation that you obtained in project profitable earns you some money on a monthly basis, or invested in the bank so that it can exploit the profits in your expenses so that you can find a new job.
If, however, the monthly money  to win is not enough for your expenses, you can search for a job temporarily part-time income to help you in your search for a new job.

6 - Be open to different opportunities:

If offered you a job in the field than the one that specialized in it, means is that the employer sees that your capabilities entitle you to complete this work fully, you are here to trust yourself and abilities, and remind yourself always in front of you and the time to learn, and that this new domain that fear now may be is your specialty, who donated it if I trained enough.
I know that the successive economic crises have made many people lose their business regardless of their competencies and you are not an exception to this rule, and that if your main domain is not currently profitable, you should immediately enter into a new area according to the needs of the labor market.

Ahmed Ata Almahallawi
Freelancer
IT
IT Help Desk,
SEO experience,PHP,C#,ASPX
Al alami st
Gaza -jabaliaGaza Strip
Palestine
Marital Status: Single 
ahmed.almahallawi@gmail.com
DOB: 05/10/1984
29/12/2013


Post a Comment

Article To PDF تحميل المقال بصيغة